کسب درآمد دولتی ها از پیش فروش سکه چقدر است؟
تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1398
نویسنده : میلاد اصغریان

سرانجام تحویل سکه های پیش فروش شده از ۲۹ آغاز شد تا به نگرانی های مردم درباره عدم تحویل سکه و پرداخت ارواق بهادار و سهام به جای آن پایان دهد.

بعد از شروع بحرانی سکه در کشور و حبابی شدن قیمت سکه، بانک مرکزی از ترفند پیش فرش کردن سکه ها برای کنترل بازار عرضه و تقاضا استفاده کرد که به نظر می رسد موفقیت آمیز بوده است هر چند که دو روز ابتدایی تحویل سکه به متقاضیان با مشکلاتی در سیستم سامانه فروش مواجه بوده است.

در این میان عضو هیئت‌مدیره بانک ملی،با اعلام آخرین جزئیات تحویل سکه به متقاضیان گفت: از مجموع ۲۸۹هزارسکه پیش‌خرید شده در دو روز نخست دوره اول ۱۵۶هزار سکه تا کنون واگذار شده است.

وی افزود: بانک مرکزی برای تحویل سکه به افراد سه روش گواهی سپرده، خریدنقدی سکه و ارائه اوراق بهادار در نظر گرفته است.

عضو هیئت‌مدیره بانک ملی تصریح کرد: در روش خرید نقدی کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند بانک ملی به قیمت روز این سکه‌ها را از آنها می‌خرد.

وی ادامه داد: روش بعدی پرداخت اوراق بهادار، بی‌نام و معاف از مالیات است که بر این اساس سکه متقاضی نزد بانک تا پایان سال ۹۱ باقی می‌ماند و بعد از آن می‌تواند مراجعه کرده و سکه خود راتحویل بگیرد.

کمره‌ای در خصوص اوراق گواهی سپرده گفت: یکی از روش‌های ما ارائه گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴درصد معاف از مالیات و با نام هستند که در این روش فرد می‌تواند به جای دریافت سکه اوراق را دریافت کند.
تا به این ترتیب تحویل اجباری اوراق بهادار و سهام به جای سکه منتفی شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اختلال پیش آمده در دو روز اول عرضه سکه‌های پیش‌فروش،گفت: در جلسه‌ای که با مقامات بانک مرکزی و بانک ملی تشکیل شد اقداماتی برای رفع مشکلات سامانه فروش صورت گرفت و هم‌اکنون مشکلات این سیستم به حداقل رسیده و در چند روز آینده به طور کامل برطرف خواهد شد.


کمره ای  در پاسخ به سؤالی در خصوص ادامه روند پیش‌فروش سکه در آینده اظهار کرد: روش پیش‌فروش دیگر همانند سابق نیست،زیرا هم‌اکنون نرخ سکه در بازار از ثبات نسبی برخوردار است امااگر در آینده بانک مرکزی قصد پیش‌فروش سکه داشته باشد از طریق سامانه طراحی شده برای پیش‌فروش اقدام خواهد کرد.

به گفته وی این سامانه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است و بانک مرکزی هر زمان که نیاز داشته باشد از آن استفاده می‌کند.

در هر حال تحویل پیش فروش سکه در میان همه شایعات و مشکلات روند طبیعی خود را طی می کند، اما در این میان با وجود اینکه پیش فروش سکه موفق به کنترل بازار سکه شد، نکته جالب توجه اینجاست که این اقدام حجم زیادی از درآمد را هم برای دولتی ها در پی داشته است چرا که هم اکنون برای تحویل هر سکه پیش فروش شده ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود و دولت بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان از مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش فروش شده درآمد کسب خواهد کرد.

گفتنی است، سکه‌های مرحله اول با قیمت ۵۴۶ هزار تومان و مرحله دوم با قیمت ۵۹۹ هزار تومان به مشتریان تحویل داده می‌شود.

در چند مرحله چهار ماهه، شش ماهه، هشت ماهه و ۹ ماهه بیش از ۹ میلیون وصد هزار قطعه سکه پیش فروش شده است. با محاسبه پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده این تعداد سکه مشخص می‌شود که بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان از این محل نصیب دولت خواهد شد.

و جالب تر اینکه ، مالیات بر ارزش افزوده سکه‌های پیش فروش شده هنگام تحویل به مشتریان به صورت نقدی از آن‌ها دریافت می‌شود.

به این ترتیب به نظر می رسد دولتی ها با یک تیر دو نشان زده اند، هم بازار سکه را کنترل کرده اند و هم از این راه منبع درآمدی برای جبران کسری بودجه هایی که تکذیب می شود، کسب کرده اند.

مرجع : جوان آنلاین



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: اقتصادی , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید